Jaarverslag Gent BC

Het “tweehoofdige”, nieuwe team van Gent BC heeft zijn eerste volledige jaar achter de kiezen. 6 hoofdprojecten in 2016 maken de kernopdracht van Gent BC duidelijk: vernieuwend ondernemerschap ondersteunen, cross-over samenwerkingen opzetten, en de Gentse regio als R&D-hub; kennisregio in de markt zetten. Ons jaarverslag 2016 vindt u hier; check zeker ook even onze kalender met focus op r&d-workshops, ondernemen en vernieuwende sectoren. 2016 in een notendop:

1)      Met het rapport “De Waele” leverden Gent BC & expert Wim De Waele (ex-ceo iMinds/ceo Eggsplore) een concrete visie & strategie af voor prioriteiten van de economie van morgen en een samenwerkings- innovatiestrategie voor onze partners. +-90 uur aan diepte-interviews uit 46 interviews met lokale stakeholders (uit industriële & creatieve economie, culturele wereld enz.) werden geanalyseerd en gekoppeld aan uitvoerige enquêtes om tot een holistische aanpak te komen en affiniteit met prioritaire initiatieven van de partners.
Rapport is voor de partners opvraagbaar.

2)      Met het unieke durfkapitaal-event “Level Up” rolde Gent BC de rode loper uit voor internationale durfkapitaalreuzen om hen te matchen met onze 25 mooiste emerging tech-companies (zoals Showpad ea.) & bevestigden we Gent als BE scale up tech-hoofdstad, in zijn recordjaar 2016. Zo’n 50 internationale topfondsen (Accel, Atomico, Dawn, Microsoft) vonden de weg naar MeetDistrict en legden de eerste contacten tot samenwerking of investering. 3 volle bladzijden in de 3 kwaliteitskranten (De Tijd, De Standaard, De Morgen) bevestigden het unieke karakter van dit high level event.

LOGO SESSION1_SHOWPAD (logo in kleur) PNG.png

3)      Met de uit “Level Up” afgeleide, eerste Level Up-session gaf Gent BC de kick-off van een lokale “scaling” community. Samen met Showpad nodigde Gent BC alle relevant tech-bedrijven uit op een uitverkochte avond. 55 lokale, emerging techcompanies met 120 ondernemers die kwamen (de founders én sleutelpersonen) maakten ter plekke afspraken en wisselden kennis, lessons learned en anekdotes uit. Heel relaxed, entrepreneurs only; en uniek in Vlaanderen om een dergelijke selecte club samen te krijgen i.s.m. goudhaantje Showpad.

4)      Gent had in 2016 de eer om het prestigieuze Blue Sky congres te hosten. Dit 10-jaarlijks congres ontvangt honderden leidende autoriteiten in het innovatiebeleid, indicatoren & monitoring zoals oa. Carlos Moedas, EU-commissaris; Mari Kiviniemi, OECD Deputy Secretary General; delegatie van het MIT; Kirsty Duncan, Minister of Science, Canada enz. Gent BC was daarbij de lokale OESO Blue Sky III partner & interface tussen OESO en onze lokale kennisinstellingen & partners Link tussen lokale partners en OESO, EWI ea. Gent BC overlegde met OESO en EWI m.b.t. programma, locatie en hospitality; zorgde voor de contacten met UGent, Stad en anderen partners en woog op het programma m.b.t. keynotes en de werving van lokale experten.

5)      Gent BC zit in volle voorbereiding van het European Materials & Industry Venture forum in Gent in februari 2017 waar we als co-promotor van de lokale materialen-community, onze Level Up-groeibedrijven & partners zoveel mogelijk betrekken in de drie pitching tracks (1-Materials (ferro and polymers) and Materials Processing; 2-Circular Economy including Recycling; 3-Industry 4.0 & Industrial IoT)

6)      Gent BC als katalysator in innovatief aanbesteden & tacklen partner-challenges via het Entrepreneur in Residence (EiR)-model. Een innovatief partnerschap, waarbij de grootste Gentse BC- aanbesteders besloten hebben om hun koopkracht in te zetten om duurzame innovaties i.s.m. private partners te realiseren in een “open innovation”-ontwikkelingstraject. EiR is een tweetrapsmodel waarbij in een eerste fase, het ontwikkelingstraject de Gent BC-partners de samenwerking met private partners kunnen evalueren (de zogezegde milestones) en voort- of stopzetten. Een tweede fase is de aankoopbeslissing. Gent BC verzamelde een resem complex uitdaging i.s.m. partners, en werkte heel het concept juridisch en inhoudelijk uit, en rolt dit topproject verder uit in 2017.